Studiowania mi się zachciało - moja praca licencjacka ♥

Na pewnym etapie życia niemal każdego studenta (o ile nie rzuci studiów T_T) przychodzi czas, kiedy trzeba napisać pracę dyplomową. W moim przypadku będzie to praca licencjacka. Pewnie zastanawiacie się, dlaczego piszę o tym na blogu, który jest poświęcony anime i mandze... Zapraszam zatem do lektury ^_^


Studiuję dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Marii Curie - Skłodowskiej (tak, w nazwie uczelni nazwiska noblistki są zamienione kolejnością, nie pytajcie dlaczego...). Studia zaczęłam w 2013 roku. Niby 3 lata temu, ale dla mnie ten czas minął jak niecały rok. Przez te trzy lata musiałam zmagać się z 5 sesjami (na licencjacie czeka mnie jeszcze jedna T.T), ale dopiero na drugim roku zaczęłam zastanawiać się nad tematem pracy, która będzie zwieńczeniem mojej kariery studentki dziennikarstwa I stopnia. Miałam wiele pomysłów, które chciałam zrealizować, ale w końcu żaden z nich nie wydawał mi się na tyle interesujący i w marę "nowy". I nagle mnie olśniło: przecież mogę napisać o mandze (i pośrednio o anime)! I tak właśnie doszłam do swojego ostatecznego tematu, który brzmi: Manga w kulturze popularnej. Studium twórczości Masashiego Kishimoto. Moją pracę będę pisała w oparciu o kilka ważnych w temacie mangi publikacji:
Po pierwsze jest to pierwszy numer magazynu Haru, w którym możemy przeczytać o ojcach współczesnej mangi. W swojej pracy muszę opisać (przynajmniej w skrócie) o historii tego gatunku, a artykuł ten idealnie do tego pasuje.  Magazyn ten zamówiłam przez internet (jak wszystkie pozostałe materiały). Artykuł, który mnie interesuje zajmuje jedynie dwie strony, co nie oznacza, że jest ubogi w swojej treści. Jest napisany krótko, konkretnie i na temat. Kolejny numer tego pisma ukarze się dopiero w marcu, ale myślę, że na pewno znajdzie się on na mojej półce. Zaraz po magazynie, zakupiłam w Internecie książkę autorstwa Piotra Siudy i Anny Koralewskiej - Japonizacja. Anime i jego polscy fani. Autorzy są pracownikami uniwersyteckimi, co w moich oczach stawia tą książkę na wysokiej pozycji. Książka ta podzielona jest na trzy rozdziały:  "Globalne oddziaływanie anime", "Otaku, czyli o fanach", "Polscy fansuberzy anime". Najistotniejszym rozdziałem będzie dla mnie rozdział drugi, stanowiący o fanach anime i mangi, gdyż ten temat zajmie jedno z kluczowych tematów w mojej pracy licencjackiej.
Następna pozycja to Leksykon manga & anime autorstwa Agnieszki Lech. Publikacja ta podzielona jest na dwa tomy, a zawartość obu z nich uporządkowana jest w kolejności alfabetycznej. Pierwszy tom zawiera treści od A do K, natomiast druga - od I do Z. W internecie czytałam opinie na temat tego leksykonu - znalazłam wiele komentarzy sugerujących, że owe książki zawierają wiele błędów merytorycznych, jednak nie zniechęciło mnie to do zakupu. Informacje zawarte w leksykonie zawsze można przecież zweryfikować w innych źródłach. No i najważniejsza ze wszystkich moich zdobyczy - nieuchwytna i niezwykle rzadka książka autorstwa Brigitte Koyama - Richard: Manga 1000 lat historii. Co najbardziej mnie zdziwiło - książka ta jest wydana przez PWN, co wskazywałoby na jej dużą dostępność na rynku - a tak nie jest. Jest niezwykle trudna do odnalezienia w Internecie, a jak już się znajdzie egzemplarz do kupienia - trzeba wyłożyć ok. 100 zł (rozbój w biały dzień!)
Razem z chłopakiem przemierzaliśmy ulice stolicy
Na szczęście udało mi się wyhaczyć to cudo na allegro w cenie ok.80 zł (razem z przesyłką i gratisem). I tak stałam się szczęśliwą posiadaczką unikalnej publikacji, której opisane jest niemal cała historia mangi - od karykatur z VII wieku, aż po współczesność.
Po inne źródła wybrałam się z chłopakiem do Warszawy - do Biblioteki Narodowej ^_^ Cieszę się, że swoją pierwszą pracę dyplomową mogę napisać na temat, który mnie interesuje - myślę, że dzięki temu pisanie jej stanie się dla mnie łatwe i przyjemne. Postanowiłam także, że po skończeniu pracy i obronie zamieszczę swoją pracę w formie PDF'u - tak aby każdy mógł ją przeczytać ^_^ Swoją pracę planuję podzielić na trzy rozdziały: I - Czym jest manga? II - Twórczość Masashiego Kishimoto i III - Percepcja odbiorców mangi, wpływ serii Naruto na popkulturę. Na końcu pracy mam zamiar dołączyć słowniczek pojęć z języka japońskiego - tak, aby czytelnik wiedział, o czym czyta, co jest kluczowym kryterium przy ocenie pracy przez recenzenta. Mam nadzieję, że taka forma pracy będzie przystępna dla osób chcących zapoznać się z moimi wypocinami ^_^
Napiszcie mi, co myślicie o moim temacie pracy dyplomowej i czy bylibyście chętni do jej przeczytania (oczywiście za kilka miesięcy ^_^). Czy Wy zdecydowalibyście się na napisanie pracy o takiej, lub podobnej tematyce? Trzymajcie kciuki, aby pisanie szło mi jak z płatka, i żeby obrona była dla mnie jedynie formalnością! W sumie to pewnie i tak będzie - w końcu piszę o czymś, co uwielbiam ^_^

14 komentarzy:

  1. Pisze bardzo ciekawą prace. Ja z wielką chcecia bym ja przeczyła.
    Chociaż szczerze przeczytalam tylko z 1o mang.
    Bardzej wole pokemony :)
    spam2506.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokemony to także seria anime, jak i mang :)

      Usuń
  2. Powodzenia w pisaniu!
    Ja Mangą się nie interesuję, więc temat mojej pracy byłby całkowicie inny :)

    http://onelife-onesize.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo ciekawy pomysł na pracę ! i na pewno dość trudny dla osób, które sie tym nie interesują! zyczę powodzenia!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to będzie tylko i wyłącznie przyjemność ♥ ^_^

      Usuń
  4. Właśnie przekroczyłem wszystkie terminy inżynierki i tworzę ją w bólach. Mam 20 stron, a oddaję w weekend! Pomocy :)
    Bardzo fajny temat i blog. Nie moja tematyka, ale zaciekawiłaś mnie. :)
    Zapraszam do siebie: blog.tobit.com.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy temat naprawdę. Choć nie interesuje się mangą to z chęcią bym przeczytała taką pracę. Życzę Ci oczywiście sukcesów i wielu pomysłów. Zapraszam do mnie paaula-blog.blog spot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkiego co najlepsze! Świetny post, pozdrawiam sandyxeyes.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawa praca, opublikujesz ją kiedyś ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Praca mega ciekawa. Na prawdę dobrze się ją czyta. / http://marcelinakornelia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Powodzenia ! Ja niestety jestem nie w temacie :P Pozdrawiam Pośredniczka z posredniczkaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Powodzenia życzę ,dasz radę a praca będzie niesamowita ,bo skupia się na tym co kochasz.
    Ja będę miała ciężej bo studiuje dwa kierunki ;/ Ale damy rade Werka ! :)
    noc-w-tokio.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajnie, ze temat swojej pracy opierasz na swojej pasji. Na szczęście pisanie pracy licencjackiej jeszcze daleko przede mną ;)
    Pozdrawiam!
    http://sunny-snowflake.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

♥ Każdy komentarz czytam i za każdy dziękuję ♥ To największa inspiracja ♥